Utbilda handledare
Här hittar du förslag på hur materialet på webbplatsen kan användas till kortare workshops på olika teman vid ett möte på din arbetsplats för att synliggöra, diskutera och utveckla handledning, lärandemiljö eller lärandekultur. Här finns också utbildningsmoduler du kan kombinera till handledarutbildningar med olika fokus och länkar till kortare online-utbildningar i landet.
Jag vill anordna en workshop för kollegor
Ett arbete av Max Wictor, amanuens på MedCUL, Lunds universitet, under handledning av Pia Strand.
Förslag på innehåll och upplägg för en workshop
På denna sida finns ett antal förslag på hur du kan använda materialet på webbsidorna för att skapa en workshop, planera en handledarträff eller ett möte på jobbet med dina kollegor. Förslagen är uppdelat på olika teman med tillhörande aktivitet. Till varje tema finns en kort text om aktiviteten, uppskattad tid till aktiviteten, syfte, förberedelsematerial samt genomförande. Referenser till alla teman finns på de sidor som hänvisas till i förberedelsematerialet.
Aktiva lärandeformer och tillämpbart innehåll
Det pedagogiska förhållningssättet är aktivt lärande och därför har vi valt workshopformat där deltagarna på olika sätt får pröva, problematisera, eller skapa material relaterat till klinisk handledning och lärandemiljö och som kan tillämpas direkt i den kliniska vardagen.
Målgrupp
Målgruppen för din aktivitet (om inte något annat nämns) kan vara en grupp kollegor och/eller personal på din arbetsplats som är involverade i studenters/läkares under utbildning handledning eller lärande.
App till mobilen
En applikation (app) att använda i mobilen är under utveckling där du kommer att kunna hitta de illustrationer av exempelvis handlednings- och återkopplingsmodeller som vi länkar till på webbsidorna.
Exempel på teman som du kommer att kunna välja mellan:
Ger vi användbar återkoppling?
Pröva att ge användbar återkoppling
När vi inte når fram med vår återkoppling
Hur genomför man ett utforskande handledningssamtal?
Hur genomför man ett avlastande handledningssamtal?
Pröva en handledningsmodell
Handledning före, under och efter patientmöte
Är vi förebilder som handledare?
Skatta er handledning – är den ”autonomistödjande”
Stämmer studenternas bild av lärandemiljön överens med vår egen?
Spela spel om lärandekultur
Hur ger vi återkoppling vid morgonmöten?
Fikapaus – hur hanterar ni skitsnack?
Vi vill skapa en ”journal club” på temat handledning och lärande
Vi vill införa gaffelhandledning
Aktiviteter under arbete
Hur stöttar vi vid kritiska händelser?
Hur hanterar vi problem i handledningen?
Om läkare under utbildning eller studenter inte mår bra
När det brister i basalt professionellt förhållningsätt
Vi vill ha filmmaterial på ett specifikt tema
Vi vill ha poddmaterial på ett specifikt tema
Vi vill planera för att ta emot studenter
Vi vill planera för att ta emot fler AT-läkare
Vi vill planera för att ta emot BT-läkare
Hur kan vi som verksamhetschefer arbeta för en god lärandemiljö?
Spela spel om ST-regler
Kan inte… än – spelet om när man ska kunna vad
Jag vill anordna en utbildning för handledare
Kombinera moduler till en handledarutbildning
Här finns moduler som du kan kombinera till en handledarutbildning. Modulerna har olika teman och är fristående. Det finns moduler du kan använda för utbildning av alla som handleder studenter och läkare under utbildning i den kliniska vardagen. Det finns även moduler du kan använda vid utbildning av ansvariga för att ta emot och planera för studenter och AT/BT-läkare.
När du planerar en handledarutbildning väljer du vilka mål som ska uppnås och utifrån det vilka och hur många moduler som ska ingå. Vissa moduler genomförs individuellt, medan många moduler kan genomföras tillsammans med kollegor.
När du valt vilka moduler som ska ingå länkar du till dessa i informationen till dina deltagare. Kom med överens med deltagarna om en tidsplan med tydliga deadlines för den utbildning du har planerat.
Aktivt lärande och lätt att tillämpa
Det pedagogiska förhållningssättet är aktivt lärande och deltagarna arbetar med uppgifter som ingår i uppdragen som klinisk handledare. Uppgifterna är utformade för att kunna tillämpas direkt i den professionella vardagen.
Examination baserat på handledarportfölj
Ett sätt att examinera genomförd utbildning och godkänna deltagarnas arbete är att göra en helhetsbedömning av alla uppgifter som sparats i en ”handledarportfölj”. Du kan läsa mer om handledarportfölj här (LÄGG IN LÄNK).
Exempel på moduler som du kommer att kunna välja mellan:
Fler utbildningar
Utbildning om EPA
(extern länk – Västra Götalandsregionen)
Introduktion till handledning i verksamhetsintegrerat lärande
(Onlineutbildning för handledare av studenter i VFU/VIL av Karolinska Institutet)
Introducerande webbutbildning för handledare
(Örebro Universitet, Fakulteten för medicin och hälsa)