Om din VFU
Den verksamhetsförlagda utbildningen genomförs på avdelningar inom området. Syftet är att under specialistutbildningen ge den studerande möjlighet att träna den kommande yrkesfunktionen genom ett kontinuerligt samspel mellan teori och praktik.
Ett introduktions och planeringssamtal mellan handledare och student skall genomföras inledningsvis då studenten även bidrar med sina nedskrivna personliga mål. Studerande skall göra upp ett schema i samråd med handledare som skall motsvara minst 32 timmar/vecka, obekväm arbetstid kan förekomma. Utöver detta kan föreläsningar och vårdseminarier förekomma inom ramen för 40 timmars studievecka.
Platser finns på samtliga sjukhus inom Region Skåne och beställs av Enheten för verksamhetsförlagd utbildning, student kan ej beställa plats själv.
På operationsavdelningarna finns en ansvarig handledare/utbildningsansvarig specialistsjuksköterska. Studenten skall enligt gällande avtal mellan Lunds Universitet och Region Skåne få skriftlig information/introduktionsbrev om arbetsplatsen och handledare/handledaransvarig före påbörjad VFU. Om sådan information ej erhålls bör studenten själv ta kontakt med avdelningen.
Bedömning under VFU
Studenten skall kontinuerligt utvärderas utifrån målen i kursplanen för att se att utvecklingen går i positiv riktning. Mittbedömning (halvtidsdiskussion) samt slutbedömning skall göras enligt bedömningsformulär i QPS i samråd med student och handledare.
QPS är ett studentstyrt verktyg där bedömningen dokumenteras, studenten ansvarar för att förbereda sig genom att göra en självskattning samt en skriftlig plan för hur kursmålen ska uppfyllas. Studentens egna förberedelse taggas ”annat tillfälle” och assessor: student och studentens mailadress fylls i.
Studenten SKA förbereda sig inför samtalen och minst ett formulär ska vara inskickat via QPS för att samtalet ska kunna äga rum.
Studenten SKA även fylla i ett formulär på egen hand varje vecka för att progressionen ska kunna följas, använd här fritextrutorna som komplement till skattningen.
När handledare och student förbereder sig tillsammans inför mittbedömning och slutbedömning används taggarna ”inför mittbedömning” samt ”inför slutbedömning” och handledarens mailadress och namn registreras.
Vid eventuell tveksamhet vid halvtidsdiskussionen skall en åtgärdsplan upprättas.
Examinerande slutbedömning genomförs muntligt mellan lärare och student.
Om student blir underkänd vid slutbedömning skall samtal genomföras med studenten, kursansvarig och handledare. Kursansvarig kontaktar även studievägledare. Uppföljning eller examination av kliniska uppgifter görs av kursansvarig.
Frånvaro – Återtagande: Frånvaro skall tas igen snarast i samråd med handledare.
Här hittar du mer information om att fylla i formulär i QPS.
SBAR – Operationspersonal emellan
S |
Situation | Patientens namn och ålder Typ av ingrepp |
B |
Bakgrund | Tidigare sjukhistoria/operation av relevans Allergier/överkänslighet Smitta Implantat Hudstatus |
A |
Aktuellt tillstånd | Uppläggning Apparatur (tid, inställningar) Instrument (extrainstrument, osterila, trasiga) Antal dukar, nålar etc Preparat, provet KAD, drän Vätskor, läkemedel Gäster på sal |
R |
Rekommendation | Nästa steg i ingreppet Frågor? |
Kliniska lärare OPSS13CSK Björn Johansson Huvudhandledare: Marie Jönsson Hässleholm Jessica Nilsson Helsingborg/Ängelholm Katarina Göransson Lund Eva-Lena Isaksson Hulda Gudmundsdottir Malmö Sofia Hammar |
Kliniska lärare OPSS14CSK Björn Johansson Huvudhandledare: Marie Jönsson Hässleholm Gunilla Gunnarsson Helsingborg/Ängelholm Katarina Göransson Tillfällig Ängelholm: Tillfällig Helsingborg: Lund Cornelia Sandner Malmö Sofia Hammar |