Mycket av materialet kan man använda även vid handledning av ST-läkare och hur man skapar förutsättningar för god handledning på ST-nivå. Du kan t ex ha nytta av material om återkoppling, handledningssamtal, coaching efter bedömning, instrument för bedömning etc.
Handledningsmodeller som tidigare adresserade ”studenten” är nu modifierade till att rikta sig till ”den handledda” och kan passa på olika utbildningsnivåer. (Peytons, OMP, SNAPPS, Stöd för åtgärdsresonemang, etc.) Det finns coachande modeller som passar extra bra för ST-läkare och andra som kommit längre i sin utbildning. Modeller som också passar bra att använda efter bedömningar när man som läkare under utbildning tycker att bedömningen är orättvis eller svår att ta till sig t ex Coachande handledning efter bedömning
Du hittar också verktyg för utvärdering av handledning eller den kliniska lärandemiljön, info om EPA på både student- och ST-nivå och spelet HUSET om lärandekultur som passar på olika nivåer.
Vill du titta på korta filmer som illustrerar handledningssituationer att diskutera med dina kollegor eller filmer för den du handleder att titta på innan en handledningssituation hittar du flera här:
Under ”Jag vill utbilda handledare” arbetar vi med material som kan passa för både ST-läkare och ST-handledare. Här har vi även lagt socialstyrelsens stöd för utformning av handledarutbildning på ST-nivå; Stöd till handledarutbildning (socialstyrelsen.se).
Då vår finansiering i nuläget inte täcker skapande av mer material specifikt för denna nivå så har vi inte kunnat uppfylla alla önskningar om ST-material. Vi hoppas att så småningom kunna möta önskemål om t ex:
- hur man arbetar med och följer upp IUP (individuell utbildningsplan),
- hur man stöttar handledaren i den svåra uppgiften att både skapa relation, coacha, ge feedback mm men också hålla i den långa processen och följa upp mål, effektivt stämma av innan och efter sidotjänstgöringar, etc.