Anordna en utbildning för handledare

Här hittar du utbildningsmoduler du kan kombinera till handledarutbildningar med olika fokus. Du hittar också länkar till kortare online-utbildningar i landet.

Kombinera moduler till en handledarutbildning

Här finns moduler som du kan kombinera till en handledarutbildning. Modulerna har olika teman och är fristående. Det finns moduler du kan använda för utbildning av alla som handleder studenter och läkare under utbildning i den kliniska vardagen. Det kommer även att finnas moduler du kan använda vid utbildning av ansvariga för att ta emot och planera för studenter eller AT/BT-läkare.

Börja med vilka mål som ska nås

När du planerar en handledarutbildning väljer du vilka mål som ska uppnås och utifrån det vilka och hur många moduler som ska ingå. Vissa moduler genomförs individuellt, medan många moduler kan genomföras tillsammans med kollegor.

När du valt vilka moduler som ska ingå länkar du till dessa i informationen till dina deltagare. Kom med överens med deltagarna om en tidsplan med tydliga deadlines för den utbildning du har planerat.

Aktivt lärande och lätt att tillämpa

Det pedagogiska förhållningssättet är aktivt lärande och deltagarna arbetar med uppgifter som ingår i uppdragen som klinisk handledare. Uppgifterna är utformade för att kunna tillämpas direkt i den professionella vardagen.

Examination baserat på godkänd dokumentation i handledarportfölj

Ett sätt att examinera genomförd utbildning och godkänna deltagarnas arbete är att göra en helhetsbedömning av alla uppgifter som sparats i en ”handledarportfölj”.  En handledarportfölj är helt enkelt en mapp deltagaren har i sin dator eller i ett digitalt verktyg/(en vanlig pärm vilket dock inte är att rekommendera). I denna mapp laddar deltagaren upp alla dokumentationer denna gjort under sin utbildning, t ex rapporter efter att ha prövat en modell, återkoppling denna fått, bedömningsinstrument denna provat, reflektioner etc. Deltagarens mapp , dvs handledarportföljen, är den som du som utbildningsanordnare sedan får som utgångspunkt för att ge återkoppling och godkänna deltagaren på kursen/utbildningen du ordnat. Vill ni ladda upp på en gemensam plattform finns flera alternativ i form av Dropboxar m.m. Använder ni en lärplattform av typen Canvas eller annan digital lärplattform laddar deltagarna upp sina arbeten där vartefter de är klara.

 Skatta din handledning

Mål: Efter genomförd modul ska deltagaren kunna utvärdera sin egen handledning och föreslå personliga mål för utveckling.

 Få återkoppling på din handledning

Mål: Efter genomförd modul ska deltagaren kunna använda ett verktyg för återkoppling på sin handledning och använda återkopplingen för att identifiera sina utvecklingsområden

 Planera för handledning före, under och efter patientmöte

Mål: Efter genomförd modul ska deltagaren kunna planera för handledning i anslutning till patientmöte utifrån individens behov, utbildningsmål samt med fokus på aktivt lärande.

 Använd och utvärdera en handledningsmodell

Mål: Efter genomförd modul ska deltagaren kunna tillämpa och utvärdera användbarheten av en handledningsmodell

 Beskriv hur en handledare agerat som en god rollmodel

Mål: Efter genomförd modul ska deltagaren kunna ge ett exempel på hur ett etiskt och professionellt förhållningssätt som handledare kan omsättas i praktiken

 Observera och återkoppla med stöd av bedömningsinstrument

Mål: Efter genomförd modul ska deltagaren kunna använda ett instrument för bedömning och återkoppling

 Tillämpa en modell för användbar återkoppling

Mål: Efter genomförd modul ska deltagaren kunna beskriva och tillämpa användbar återkoppling

 Genomför ett utforskande handledningssamtal

Mål: Efter genomförd modul ska deltagaren kunna tillämpa modellen utforskande handledningssamtal

 Genomför ett avlastande handledningssamtal

Mål: Efter genomförd modul ska deltagaren kunna tillämpa modellen avlastande handledningssamtal.

Nedan hittar du exempel på moduler vi arbetar med. Dessa har fokus på utbildning av ansvariga för att ta emot och planera för studenter och AT/BT-läkare på arbetsplatsen.

 Planera en introduktion

 Kartlägg rum och tillgängliga resurser för handledning

 Planera upplägg för handledning och återkoppling

 Utvärdera lärandeklimat

 Reflektera över lärandekultur med hjälp av ett spel

 Genomför en utbildningsaktivitet på temat handledning med dina kollegor

 Riktlinjer/regelverk för ST

 Etik och professionellt förhållningssätt

Fler utbildningar

Utbildning om EPA (extern länk – Västra Götalandsregionen)

Introduktion till handledning i verksamhetsintegrerat lärande (Onlineutbildning för handledare av studenter i VFU/VIL av Karolinska Institutet)

Introducerande webbutbildning för handledare (Örebro Universitet, Fakulteten för medicin och hälsa)

Klinisk handledning (guidecloud.se) (Tvärprofessionell lärplattform för kliniska handledare Region Örebro Län)