OMP – ”En-minuts-modellen”

Modellens syfte är att stimulera aktivt lärande och utveckling av kliniskt resonerande även när tiden är knapp.

Modellen kallas även på engelska för ”5 microskills model of learner-centered clinical teaching”. På svenska har vi kallat den en-minuts modellen. Namnet till trots innebär inte denna modell att du handleder under enbart en minut. Namnet är snarare tänkt att associera till hur modellen kan vara effektiv i situationer när man har ont om tid – t ex på akuten. (Farrell et al. 2016).

OMP

Klicka för större bild. Design: Sofia Åström

Modellen ger exempel på hur man kan strukturera ett handledningssamtal utifrån studentens presentation av ett patientfall/patientens problem. I litteraturen finns olika varianter på var under processen steget ”Instruera utifrån ’generella regler och principer” är placerat. I bilden ovan ligger den sist men de olika stegen 3-5 kan du naturligtvis variera ordning på efter situation.

Hur modellen kan användas

I filmerna nedan ser du exempel på hur modellen kan användas.

I den första filmen resonerar Alice, en läkarstudent, kring en patient hon mött på psykakuten tillsammans med Vibecke, handledare. Filmen har skyltar som ungefärligt visar övergångarna mellan de olika stegen.  Alice och Vibecke ger ett exempel på hur OMP kan se ut – det finns andra varaianter.

Du kan också ta del av en presentation av modellen från Mayo university. I filmerna som följer ges exempel på en handledningssituation med och utan användning av OMP.

Läs mer