OMP – ”En-minuts-modellen”
Modellens syfte är att stimulera aktivt lärande och utveckling av kliniskt resonerande även när tiden är knapp.
Modellen kallas även på engelska för ”5 microskills model of learner-centered clinical teaching”. På svenska har vi kallat den en-minuts modellen. Namnet till trots innebär inte denna modell att du handleder under enbart en minut. Namnet är snarare tänkt att associera till hur modellen kan vara effektiv i situationer när man har ont om tid – t ex på akuten. (Farrell et al. 2016).
Modellen ger exempel på hur man kan strukturera ett handledningssamtal utifrån den handleddas presentation av ett patientfall/patientens problem. I litteraturen finns olika varianter på var under processen steget ”Instruera utifrån ’generella regler och principer” är placerat. I bilden ovan ligger den sist men du kan naturligtvis variera ordning på steg 3-5 utifrånde situation.
Hur modellen kan användas
I filmerna nedan ser du exempel på hur modellen kan användas.
I den första filmen resonerar Alice, en läkarstudent, kring en patient hon mött på psykakuten tillsammans med Vibecke, handledare. I filmen dyker även textremsor upp som ungefärligt visar övergångarna mellan de olika stegen. Alice och Vibecke ger ett exempel på hur OMP kan se ut – det finns andra varianter.
Du kan också ta del av en presentation av modellen från Mayo University. I filmerna som följer ges exempel på en handledningssituation med och utan användning av OMP.