Grupphandledning och reflektionsgrupper
På denna sida kan du ta del av kunskaper och erfarenheter av grupphandledning och reflektionsgrupper som relaterar till läkares och läkarstudenters lärande i det dagliga arbetet.
Inlägg av Karin Thörne, Futurum, Region Jönköpings Län

Den individuella handledningen kan kompletteras med grupphandledning och/eller reflektionsgrupper. Dessa grupper bidrar med fördjupad förståelse och problemlösningar genom att man tillsammans resonerar omkring olika situationer, ger utrymme för olika perspektiv och lär av varandra. I gruppen stärks utvecklingen av en gemensam praktik (community of practice) och känslan av att inte vara ensam i utsatta situationer.
Grupphandledning har mycket gemensamt med individuell handledning. En given skillnad är att det är en grupp man handleder och att man på olika sätt använder gruppens erfarenheter. För läkare, är fokus ofta på medicinsk handläggning. Grupphandledaren har ämneskompetens och ett övergripande ansvar för deltagares slutsatser om hur de planerar att agera i kliniken.
Reflektionsgrupper fokuserar på händelser i vardagsarbetet som varit eller kan bli utmanande, väcker känslor, eller blivit uttalat lyckade. Deltagarna ges utrymme att med stöd av varandra forma reflektioner som vidgar förståelsen, ökar handledningskraft eller ger avlastning. Reflektionsledaren behöver inte ha ämneskunskap utan ska kompetent leda grupprocessen med dess dynamiska möjligheter och utmaningar.
Det finns åtskilliga modeller för och benämningar på grupphandledning och reflektionsgrupper. Vill du presentera en modell här, kontakta Karin Thörne, karin.thorne@rjl.se
Grupphandledning av AT-läkare på Psykiatriska kliniken Höglandssjukhuset Eksjö
Reflektionsgrupper för AT-läkare Region Jönköpings län
En lösningsorienterad modell av reflektionsgrupp, en mötesplats för lärande, avlastning och utveckling. Den används med olika grupper och syften, här presenterad utifrån AT-läkare med syftet att stärka deras utveckling in i yrkesrollen.
Åsa Ekstrand Sporre, reflektionsledare psykoterapeut, socionom, Monica Petersson, reflektionsledare, studierektor, distriktsläkare, Karin Thörne, reflektionsledare, regionpedagog, psykoterapeut, barn- och ungdomspsykiater.
Vad innebär att reflektera i grupp för AT-läkare?
AT-läkare 8-10 st. och processledare träffas på neutral ostörd plats 1,5 tim/ 1 mån under hela AT. AT-läkarna tar upp konkreta situationer från vardagsarbetet som de varit med om eller har framför sig, såväl utmaningar, motgångar som framgångsfulla situationer. Med stöd av en pedagogisk process fokuseras en persons situation i taget och gruppen används som resurs.
Hur formas och genomförs reflektions i grupp? Skillnader mellan reflektion och handledning?
Reflektionsledare roll i gruppen – processledare?
Reflektionsledarutbildning – vikten att ha en metod/pedagogisk modell och betydelsen av vilken kompetensbakgrund reflektionsledaren har.
Denna modell för reflektionsgrupper finns beskrivet i vidstående bok: Att lära och utvecklas i sin profession.