Gaffelhandledning
Gaffelhandledning och/eller gaffelmottagning är en modell som innebär att flera läkare under utbildning (AT-, BT- eller ST-läkare) kan arbeta parallellt och ta emot patienter, med stöd och handledning av en specialistläkare direkt tillgänglig i ett rum bredvid
“HUSET” – Spelet om lärandekultur
”HUSET” – Spelet om lärandekultur bland läkare. Spelet är en nedbantad variant av the REVIEW, ett ’spel’ utvecklat av och för läkare, och kan användas för att diskutera frågor om lärandekulturer, normer och värderingar som råder på en arbetsplats, och som kan vara utmanande men viktiga att synliggöra, kritiskt granska och påverka. (översättning och modifiering av MedCUL).
Filmer för färdighetsträning
På denna sida hittar du filmer som bland annat demonstrerar undersökningsteknik och procedurer. Dessa kan den du handleder använda för att förbereda sig innan ett patientmöte eller för en situation. Som handledare kan detta [...]
Handledning av studenter på akuten
Akutmottagningen tar emot läkarstudenter från flera olika terminer och kurser. Detta innebär olika kunskapsnivåer, kliniska färdigheter och beslutskompetens. De olika kurserna har olika fokus, till exempel medicinska eller kirurgiska patienter.
Stöd för åtgärdsresonemang
Denna modell är lämplig för att träna R:et i SBAR och träna resonemang för underbyggda beslut. Syftet är ge en struktur där olika delar kan användas enskilt eller i kombination beroende på situation.
Feedforward – “nästa gång pröva att…”
Vad innebär "feedforward" ? Feedforward kan översättas som framåtsiktande återkoppling. Forskning om återkoppling* har visat att feedforward i form av återkoppling som ger den du handleder stöd för HUR denna kan komma vidare [...]
Stimulera utveckling av kliniska resonemang
Begreppet ”Clinical reasoning” på engelska är inte helt lätt att översätta och det finns flera begrepp på svenska som används för att beskriva detta i olika sammanhang som t ex: medicinskt beslutsfattande, kliniskt tänkande, alternativt att föra diagnostiska resonemang/kliniska resonemang, göra kliniska bedömningar. Här hittar du material om ”kliniskt resonerande” att använda för handledning och undervisning.
Coachande handledning efter bedömning
Handledningssamtal för ST-läkare syftar till att utveckla ST-läkaren på olika områden och kan behandla ST-läkarens professionella utveckling generellt, medicinska frågor men också organisation, etik, relationer till övrig personal, karriärutveckling och social situation om detta [...]
Handledning före, under och efter patientmöten
Denna modell ger tips på olika sätt att förbereda för, engagera adepten i, och reflektera över, ett patientmöte. Syftet är att optimalisera en individs möjligheter att lära sig så mkt som möjligt från ett patientmöte. Modellen erbjuder tips som innebär att du med enkla medel kan individ- och nivåanpassa aktiviteter, handledning och återkoppling.
Exempel på planering för läkarstudenter
Här hittar du några exempel på kartläggningar av rum och resurser, planer för handledningssituationer respektive planer för hel eller delar av en placering. Dessa är framtagna av studentansvariga mellan 2019-2021, och kan ha förändrats [...]