Utvärdera lärandeklimat och handledning

Utvärdera lärandeklimat och handledning

EFFECT

EFFECT (Evaluation and Feedback for Effective Clinical Education) är kompetensutvecklande (en form av handledarutbildning), bidrar till öppnare och ärligare relationer, minskar hierarkier och utvecklar samarbete och lärandemiljöer. Samtidigt är det ett en modell för utvärdering av både handledare och verksamhet.

En påminnelse om hur mycket du som handledare betyder

"För mig äringen handledare anonym. De har introducerat mig till sin medicinska sfär och fångat mitt intresse. Handledare som varit medvetna om sin roll har även behandlat mig som en framtida kollega. När jag nu förbereder mig inför att välja min framtida bana tror jag inte på att slumpen avgör vart jag vill söka mig. Jag tror på att erfarenheter av god handledning spelar roll.”

Tema: Utvärdera lärandeklimat och handledning

Här hittar du instrument och formulär för hur du kan utvärdera hur läkare under utbildning och studenter uppfattar handledning och lärandeklimat på din arbetsplats. Du hittar också instrument för hur du kan skatta din egen handledning och lärandemiljö.

Skatta din egen handledning

Gör en självvärdering av din kliniska handledning med hjälp av formuläret "the Maastricht Clinical Teaching Questionnaire" - självvärderingsversion. Fyll i dina styrkor och vad du vill utveckla i din handledning. Sätt upp rimliga och nåbara mål.

Återkoppling till dig som handledare

Be om strukturerad återkoppling på din handledning. Det kan vara lättare för den du handleder att ge dig återkoppling om du använder ett formulär för att strukturera återkopplingen.

Utvärdera lärandeklimat och handledning

Skatta själv och jämför med andras uppfattning om lärandeklimatet Här hittar du verktyg att använda för utvärdering av lärandeklimat och handledning på din arbetsplats. Verktygen är forskningsbaserade frågeformulär ni kan använda antingen i pappersform [...]

Likarätt, inkludering och motverka diskriminering

Inkludering, delaktighet och lika rättigheter är viktiga faktorer för att en lärandemiljö ska uppfattas som gynnsam och positiv. Det gäller t ex upplevelser av bemötande av dig själv och andra (patienter, studenter, personal) och [...]

Till toppen