Exempel på upplägg av avstämningsmöte mellan handledare och huvudansvarig handledare
Här hittar du exempel på hur man organiserat och utformat BT i olika delar av landet.
Förslag på vad man gör (åtgärdsplan) om en BT-läkare inte klarar målen
Här hittar du exempel på hur man organiserat och utformat BT i olika delar av landet.
Tema: Använda fall för diskussion
Här finns samlade case- och fallbeskrivningar för diskussion kopplade till olika workshops och övningar.
Skyddad: Filmer – tvärprofessionella
Detta innehåll är lösenordsskyddat. För att se det, ange ditt lösenord nedan: Lösenord:
Generella tips för användbar återkoppling
Vad vet vi egentligen om användbarheten av olika former av återkoppling?
Instrument för bedömning och återkoppling
På denna sida kan du läsa mer om bedömningsinstrument. Här hittar du bland annat beskrivningar av och länkar till instrument som validerats i andra länder och som översatts och modifierats för svenska förhållanden som te x Mini-CEX och DOPS. Du hittar också en kort sammanfattning av aktuellt kunskapsläge vad det gäller skalor och bedömning för lärande till skillnad mot bedömning av lärande.
Återkoppla enligt BURP- Bygg allians, Utforska, Resonera, Planera
BURP (på engelska R2C2) är en modell för coachande handledning vars syfte är att skapa dialog för reflektion och återkoppling inklusive en plan för utveckling också när återkopplingen upplevs som svår att ta till sig.
Filmer för workshops/diskussion om handledning, återkoppling och lärande
Nedan hittar du ett antal filmer som du kan använda tillsammans med kollegor eller i handledarutbildning för diskussioner om handledning, professionellt bemötande av studenter/läkare under utbildning, återkoppling eller handledningssamtal. Filmerna är inga instruktionsfilmer och [...]
Pendletons modell för återkoppling
Modellens syfte är att försäkra sig om att den du handleder, både själv och i dialog med handledare (och eventuellt andra) identifierar styrkor, dvs fokuserar på det som fungerade bra, och inte fastnar i [...]
Sandwich-modellen för återkoppling
Modellens syfte är att ge stärkande och utvecklande återkoppling på kort tid. Sandwich-feedback kan ge omedelbar och värdefull information i samband med ett patientmöte.. Sandwichmodellen har problematoiserats då den positiva feedbacken kan uppfattas som mindre genuin och som enbart en strategi för att reducera risken för att feedbackmottagaren går i försvar.