Entrustable Professional Activities (EPA)
Här hittar du info om vad EPA är, en webb-baserad EPA-utbildning och länkar till mer om EPA på respektive läkarprogram.
Grupphandledning och reflektionsgrupper
På denna sida kan du ta del av kunskaper och erfarenheter av grupphandledning och reflektionsgrupper som relaterar till läkares och läkarstudenters lärande i det dagliga arbetet.
Gaffelhandledning
Gaffelhandledning och/eller gaffelmottagning är en modell som innebär att flera läkare under utbildning (AT-, BT- eller ST-läkare) kan arbeta parallellt och ta emot patienter, med stöd och handledning av en specialistläkare direkt tillgänglig i ett rum bredvid
Filmer för färdighetsträning
På denna sida hittar du länkar till filmer som bland annat demonstrerar undersökningsteknik. Dessa kan den du handleder använda för att förbereda sig innan ett patientmöte eller för en situation. Som handledare kan detta [...]
Handledning av studenter på akuten
Akutmottagningen tar emot läkarstudenter från flera olika terminer och kurser. Detta innebär olika kunskapsnivåer, kliniska färdigheter och beslutskompetens. De olika kurserna har olika fokus, till exempel medicinska eller kirurgiska patienter.
Stöd för åtgärdsresonemang
Denna modell är lämplig för att träna R:et i SBAR och träna resonemang för underbyggda beslut. Syftet är ge en struktur där olika delar kan användas enskilt eller i kombination beroende på situation.
Feedforward – ”nästa gång pröva att…”
Vad innebär "feedforward" ? Feedforward kan översättas som framåtsiktande återkoppling. Forskning om återkoppling* har visat att feedforward i form av återkoppling som ger den du handleder stöd för HUR denna kan komma vidare [...]
Stimulera utveckling av kliniska resonemang
Begreppet ”Clinical reasoning” på engelska är inte helt lätt att översätta och det finns flera begrepp på svenska som används för att beskriva detta i olika sammanhang som t ex: medicinskt beslutsfattande, kliniskt tänkande, alternativt att föra diagnostiska resonemang/kliniska resonemang, göra kliniska bedömningar. Här hittar du material om ”kliniskt resonerande” att använda för handledning och undervisning.
Handledning före, under och efter patientmöten
Denna modell ger tips på olika sätt att förbereda för, engagera adepten i, och reflektera över, ett patientmöte. Syftet är att optimalisera en individs möjligheter att lära sig så mkt som möjligt från ett patientmöte. Modellen erbjuder tips som innebär att du med enkla medel kan individ- och nivåanpassa aktiviteter, handledning och återkoppling.
Avlastande handledningssamtal
”Jag tycker att det är viktigt att lägga ner möda i skuldproblematik. Man måste kanske hjälpa personen mer med frågor och påståenden än vid t ex sorgen. Sorgen är trots allt på något sätt [...]