Filmer för diskussion om handledning och lärande
Nedan hittar du ett antal filmer som du kan använda tillsammans med kollegor eller i handledarutbildning för diskussioner om handledning, professionellt bemötande av studenter/läkare under utbildning, återkoppling eller handledningssamtal. Filmerna är inga instruktionsfilmer och [...]
Gaffelhandledning
Gaffelhandledning och/eller gaffelmottagning är en modell som innebär att flera läkare under utbildning (AT-, BT- eller ST-läkare) kan arbeta parallellt och ta emot patienter, med stöd och handledning av en specialistläkare direkt tillgänglig i ett rum bredvid
Instrument för bedömning och återkoppling
På denna sida kan du läsa mer om bedömningsinstrument. Här hittar du bland annat beskrivningar av och länkar till instrument som validerats i andra länder och som översatts och modifierats för svenska förhållanden som te x Mini-CEX och DOPS. Du hittar också en kort sammanfattning av aktuellt kunskapsläge vad det gäller skalor och bedömning för lärande till skillnad mot bedömning av lärande.
Filmer för färdighetsträning
På denna sida hittar du länkar till filmer som bland annat demonstrerar undersökningsteknik. Dessa kan den du handleder använda för att förbereda sig innan ett patientmöte eller för en situation. Som handledare kan detta [...]
Handledning av studenter på akuten
Akutmottagningen tar emot läkarstudenter från flera olika terminer och kurser. Detta innebär olika kunskapsnivåer, kliniska färdigheter och beslutskompetens. De olika kurserna har olika fokus, till exempel medicinska eller kirurgiska patienter.
Stöd för åtgärdsresonemang
Denna modell är lämplig för att träna R:et i SBAR och träna resonemang för underbyggda beslut. Syftet är ge en struktur där olika delar kan användas enskilt eller i kombination beroende på situation.
Feedforward – ”nästa gång pröva att…”
Återkoppling som visats vara särskilt användbar är framåtsiktande återkoppling och återkoppling som ger den du handleder stöd för HUR denna kan komma vidare mot sitt mål - feedforward. Feedforward kan liknas vid ett [...]
Stimulera utveckling av kliniska resonemang
Begreppet ”Clinical reasoning” på engelska är inte helt lätt att översätta och det finns flera begrepp på svenska som används för att beskriva detta i olika sammanhang som t ex: medicinskt beslutsfattande, kliniskt tänkande, alternativt att föra diagnostiska resonemang/kliniska resonemang, göra kliniska bedömningar. Här hittar du material om ”kliniskt resonerande” att använda för handledning och undervisning.
Generella tips för användbar återkoppling
Vad vet vi egentligen om användbarheten av olika former av återkoppling?
Handledning före, under och efter patientmöten
Denna modell ger tips på olika sätt att förbereda för, engagera adepten i, och reflektera över, ett patientmöte. Syftet är att optimalisera en individs möjligheter att lära sig så mkt som möjligt från ett patientmöte. Modellen erbjuder tips som innebär att du med enkla medel kan individ- och nivåanpassa aktiviteter, handledning och återkoppling.