Exempel på planer för placeringar
Här hittar du några exempel på kartläggningar av rum och resurser, planer för handledningssituationer respektive planer för hel eller delar av en placering. Dessa är framtagna av studentansvariga mellan 2019-2021, och kan ha förändrats [...]
Hur får din arbetsplats ersättning för handledning och vilken policy gäller för uppdraget?
Här hittar du några länkar till aktuell information om handledningspolicy för och finansiering av AT och ST och om hur läkarstudenternas verksamhetsintegrerade lärande finansieras.
Engagera kollegor i handledning av studenter
Många studentansvariga vittnar om att det kan vara svårt att engagera stressade kollegor i handledning av studenter. Vad har de att vinna för egen del? Här hittar du några tips på hur du kan engagera dina kollegor i att handleda.
Skapa en meningsfull introduktion för studenter
En introduktion till en arbetsplatskan göra stor skillnad för en students lärande under en placering. Här får du tips om vad du kan tänka på när du skapar en introduktion för studenter.
Gör en plan för studenternas lärande och handledning
Om du är studentansvarig är det bra att ha en plan för hur studenterna ska kunna delta i det kliniska arbetet och få den handledning och återkoppling de behöver under sin placering på din arbetsplats.
Skatta din egen handledning
Gör en självvärdering av din kliniska handledning med hjälp av formuläret "the Maastricht Clinical Teaching Questionnaire" - självvärderingsversion. Fyll i dina styrkor och vad du vill utveckla i din handledning. Sätt upp rimliga och nåbara mål.
Återkoppling till dig som handledare
Be om strukturerad återkoppling på din handledning. Det kan vara lättare för den du handleder att ge dig återkoppling om du använder ett formulär för att strukturera återkopplingen.
Utvärdera lärandeklimat och handledning
Skatta själv och jämför med andras uppfattning om lärandeklimatet Här hittar du verktyg att använda för utvärdering av lärandeklimat och handledning på din arbetsplats. Verktygen är forskningsbaserade frågeformulär ni kan använda antingen i pappersform [...]
Låta studenterna vara så aktiva som möjligt
I ett stort antal studier har man funnit att läkarstudenter får mer ut av sin kliniska praktik och bättre läranderesultat om de får vara aktiva. Att delta i arbetet, föra kliniska resonemang och diskussioner [...]
Likarätt, inkludering och motverka diskriminering
Inkludering, delaktighet och lika rättigheter är viktiga faktorer för att en lärandemiljö ska uppfattas som gynnsam och positiv. Det gäller t ex upplevelser av bemötande av dig själv och andra (patienter, studenter, personal) och [...]